La pagesia pot tenir els dies comptats. Comprar fruita del territori als mercats de Catalunya, per exemple, podria esdevenir missió impossible. Les manifestacions abans de l’arribada del Coronavirus van ser massives perquè les grans distribuïdores estan ofegant el sector: els pagesos han hagut de vendre els seus productes per sota del cost de producció per poder sobreviure. Dit d’altra manera: han treballat gratis.

«Les grans distribuïdores i les comercialitzadores s’estan forrant a costa dels pagesos. Darrere dels pagesos només hi ha els bancs. Això és una problemàtica gravíssima», deia la consellera d’Agricultura, Teresa Jordà, en declaracions a RAC1 el passat mes de febrer. La situació no ha millorat. Les distribuïdores imposen un cost baixíssim, fet que suporten els pagesos, que en definitiva son els qui treballen i produeixen el producte. Però a l’espera d’una resposta institucional, què pot fer la ciutadania tarragonina per combatre aquesta mala praxi? És molt senzill: apostar pel producte local i les botigues petites.

 

Manifestació d’Unió de Pagesos a la plaça Imperial Tarraco de la ciutat.

 

No és el mateix comprar un quilo de tomàquets a un gran supermercat que fer-ho a una botiga de proximitat. El preu serà menor a la gran superfície, però la qualitat del producte també. No és cap secret. En canvi, aquells cèntims de diferència son els que asseguraran la supervivència de la pagesia. Als Mercats de Tarragona, els ciutadans hi trobaran fruita i verdura del territori, nascuda de la mà de milers de pagesos. Comprant aquests productes, les cadenes de distribució es fan més petites, els pagesos reben allò que els pertoca i el producte que arribarà a taula tindrà millor qualitat. En temps de crisi, el suport a la producció local es torna més imprescindible que mai.